Doswiadczenia te przemawiaja równiez za tym, ze prócz czynnika mechanicznego w powstawaniu przerostu serca moga odgrywac role jeszcze inne czynniki

Doświadczenia te przemawiają również za tym, że prócz czynnika mechanicznego w powstawaniu przerostu serca mogą odgrywać rolę jeszcze inne czynniki. Badania późniejsze rzuciły dalsze światło na, zagadnienie patogenezy przerostu serca, dowiodły one, że równolegle z przyśpieszeniem czynności serca, towarzyszącym większej jego pracy, zwiększa się do pewnych granic także przemiana gazowa w mięśniu sercowym oraz że przemiana gazowa skurczu serca, połączonego z większą pracą, również wzrasta. Ponieważ przerost serca powstaje w warunkach, w których skurcz musi przezwyciężać większe opory lub wykonywać większą pracę, przeto nasuwa się myśl, że istotną przyczyną przerostu serca mogą być Procesy wewnętrzne w mięśniu sercowym, związane z jego przemianą gazową (teoria biochemiczna). Jeżeli przy tym w mięśniu sercowym są zmian) chorobowe, które obniżają przejaw każdego jego skurczu to serce musi dla utrzymania należytej pojemności minutowej zwiększyć swą pracę, a to pociąga za sobą wzrost jego przemiany gazowej. Przyśpieszenie czynności serca oraz zwiększenie ciśnienia krwi podczas pracy mogą również przyczyniać się do rozwoju przerostu przez to, że czynią krążenie w tętnicach wieńcowych żywsze. Wysuwa się, jako czynnik patogenetyczny przerostu serca także skrycie przebiegające zakażenia i zatrucia, które mogą być pochodzenia wewnętrznego. [przypisy: Stomatolog Kraków, dentysta poznań, dentysta olsztyn ]