Jest to teoria mechaniczna powstawania przerostu miesnia sercowego, wysunieta przez znakomitego klinicyste Corvisarta, opracowana pózniej szczególowo przez Cohnheirna

Jest to teoria mechaniczna powstawania przerostu mięśnia sercowego, wysunięta przez znakomitego klinicystę Corvisarta, opracowana później szczegółowo przez Cohnheirna. Okazało się jednak, że stopień przerostu serca nie zawsze odpowiada wielkości oporów. Przerost mięśnia sercowego może powstać i bez przyczyny mechanicznej. Często nie może być on wytłumaczony nawet na podstawie pojęcia O tzw. odosobnionym samorodnym nadciśnieniu średnim Vaqueza, gdyż spotyka się je rzadko (Hrom, Lastman). Zresztą przerost serca spostrzega się czasami także u osób z obniżonym ciśnieniem krwi i na odwrót nawet duże ciśnienie tętnicze może przebiegać przez dłuższy czas bez przerostu serca. Zatem sam tylko czynnik mechaniczny, W którym dopatrywano się dotychczas przyczyny powstawania przerostu serca, nie wystarcza do wytłumaczenia wywodu chorobowego tego stanu we wszystkich przypadkach. Zanim te spostrzeżenia były poczynione Mięsowicz wstrzykując dożylnie kr ólikom adrenalinę przekonał się o braku stałego i ścisłego związku pomiędzy przerostem serca a stwardnieniem tętnicy głównej oraz między przerostem serca a liczbą i wielkością dawek adrenaliny. Ponieważ wzrost ciśnienia tętniczego po wstrzykiwaniu adrenaliny trwał krótko, natomiast środek ten pozostawał w krążeniu przez czas dłuższy nawet po ustąpieniu nadciśnienia, przeto Mięsowicz wysunął wniosek, że przyczyną przerostu w jego doświadczeniach było bezpośrednie działanie adrenaliny na mięsień sercowy. [hasła pokrewne: psychoterapia warszawa ursynów, psychoterapia warszawa ursynów dziecięcy, dentysta od dziąseł ]

Powiązane tematy z artykułem: dentysta od dziąseł lek bez recepty na zapalenie pochwy psychoterapia warszawa ursynów