Jezeli przyczyna da sie zlagodzic, a zwlaszcza usunac, to rokowanie, szczególnie w poczatkowym okresie, jest dobre

Jeżeli przyczyna da się złagodzić, a zwłaszcza usunąć, to rokowanie, szczególnie w początkowym okresie, jest dobre. Daleko posunięty przerost serca rokuje gorzej gdyż mu zwykle towarzyszą ciężkie zwyrodnienia oraz zmiany łącznotkankowe w przerosłym mięśniu sercowym. Wydolność serca w przeroście lewej komory utrzymuje się zwykle dłużej. Pierwsze już oznaki niewydolności krążenia świadczą tutaj o daleko posuniętych zwyrodnieniach lub zmianach łącznotkankowych w mięśniu sercowym i dlatego stanowią signum mali ominis. Na odwrót mięsień prawej komory jest znacznie słabszy anatomicznie niż lewej. Toteż przerosły mięsień prawej komory słabnie łatwiej, gdy nie ma w nim jeszcze większych zwyrodnień. Powstaje niewydolność pochodzenia czynnościowego, która łatwiej da się usunąć niż pierwsze już zaburzenia krążenia w przeroście lewej komory. Zaburzenia czynnościowe mogą powtarzać się wielokrotnie, nim nastąpi okres, gdy niewydol ności będą już towarzyszyć głębsze zmiany wsteczne w mięśniu prawej komory, które coraz trudniej będzie opanowywać. Leczenie w tym okresie, w którym nie ina jeszcze następowego rozszerzenia serca, jest przyczynowe i oszczędzające serce. Gdy mięsień sercowy osłabnie, leczy się chorego według zasad leczenia w przewlekłej niewydolności krążenia. [patrz też: stomatologia Kraków, dentysta mokotów, dentysta legnica ]