MIMOWOLNE MOCZENIE NOCNE (ENURESIS NOCTURNA)

Jeżeli założenie cewnika i płukanie miedniczki jest zupełnie bezskuteczne, wtenczas należy nerkę odsłonić i obłuszczyć w tych przypadkach, w których zmiany w nerce są jeszcze nieznaczne, mianowicie objawiają się tylko drobnymi ropniami na powierzchni nerki. Natomiast gdy doszło już do roponercza, nerkę usuwa się doszczętnie (nephrectomia). Przerywanie ciąży grozi ciężarnej w tych przypadkach uogólnieniem zakażenia przez otwarte naczynia macicy.
Mianem: “enuresis nocturnar” nazywamy nagłe, mimowolne oddawanie dużej ilości moczu wśród głębokiego snu. Choroba zdarza się u obojga płci między 5 a 10 rokiem życia i trwa najczęściej do 10 roku, niekiedy jednak przedłuża się aż do okresu dojrzałości płciowej i nawet na czas dłuższy. Jeżeli mimowolne moczenie nocne pojawia się dopiero po okresie pokwitania, to trzeba przypuszczać padaczkę lub inną chorobę nerwową. Odróżnia się moczenie mimowolne nocne: 1) samorodne, zależne prawdopodobnie od wrodzonej słabości zwieracza pęcherza lub od nadmiernej pobudliwości wypieracza moczu; 2) wtórne, stojące w związku z chorobami narządu moczowego lub innych narządów. Mimowolne moczenie nocne spostrzega się często u dzieci z rozszczepieniem kręgosłupa (spina bifido occuiio.), Może też zachodzić związek z kamicą pęcherza moczowego, zrostami napletka z żołędzią prącia, wrodzoną stulejką (phimosis congenita) , obecnością owsików (oxyuris vermicularis ), glisty ludzkiej (ascaris lumbricoides ), zapaleniem sromu, polipami w odbytnicy, powiększeniem migdałków podniebiennych, wyroślami gruczołowatymi itd. Mimowolne moczenie nocne objawia się mimowolnym moczeniem strumieniem przeważnie już w pierwszych godzinach po zaśnięciu, rzadziej później, bardzo rzadko dopiero nad ranem. W jednych przypadkach dziecko wkrótce się budzi, w innych zaś śpi dalej aż do rana. Moczenie zdarza się już to co noc, już to rzadziej, w różnych odstępach czasu. Mimowolne moczenie nocne jest uporczywe, przeważnie jednak staje się coraz rzadsze w miarę zbliżania się okresu pokwitania i wreszcie znika. Leczenie w mimowolnym moczeniu nocnym polega przede wszystkim na usunięciu przyczyny choroby a następnie na regularnym trybie życia. W drugiej połowie dnia zezwala się tylko na bardzo małą ilość płynów a przed zaśnięciem poleca się opróżniać pęcherz moczowy oraz wytrzeć zimną wodą całe ciało, zwłaszcza okolicę lędźwiowo-krzyżową i łonową. Odradza się spać na wznak oraz używać ciepłej pościeli. Łóżko powinno być twarde. Niektórzy polecają budzenie dziecka w nocy co trzy godziny dla oddania moczu a nadto groźby i kary. Trudno jednak oczekiwać pożądanego skutku kar. One raczej szkodzą, gdyż działają przygnębiająco na nerwowe dziecko. Natomiast można polecić leczenie poddawaniem (sugestią) oraz jako metodę działania psychicznego faradyzację ustawiając szeroką anodę na okolicę lędźwiową a wąską katodę na okolicę łonową i na krocze i stosując silny prąd przez 2-3 minuty. [hasła pokrewne: dentysta bydgoszcz, Dentysta Gdańsk, dentysta Kraków ]