Leczenie w zapaleniu miedniczek nerkowych

Leczenie w zapaleniu miedniczek nerkowych rozpoczyna. się od postępowania zachowawczego. Chorą układa się do łóżka na zdrowym boku z nieco. uniesionymi pośladkami, przez co zmniejsza się ucisk macicy na moczowód po chorej stronie, i zarządza się dietę łatwo strawną, nie drażniącą narządu moczowego. Na okolicę chorej miedniczki nerkowej kładzie się gorące okłady. Poza tym postępowanie lecznicze jest takie samo jak w nieżytowym zapaleniu miedniczek nerkowych u nieciężarnych, z tym jednak zastrzeżeniem, że metodę zakwaszającą stosuje się najwyżej na początku ciąży, gdyż sama ciąża wiedzie do kwasicy. Jeżeli stan chorej nie poprawia się, pomimo stosowania leczenia zachowawczego, niektórzy radzą nagłe rozszerzenie pęcherza moczowego przez szybkie wprowadzenie 200-300 ml cieczy. Zabieg ten ma działać odruchowo na miedniczki i nadto unosząc macicę zmniejszać ucisk na moczowód. Jeżeli to postępowanie nie skutkuje, zwłaszcza w przypadkach znacznych dolegliwości pęcherzowych, poleca się przepłukiwanie pęcherza środkami odkażającymi Zabieg ten wywołuje odruchowo skurcz miedniczki nerkowej i moczowodu i przez to je opróżnia z zalegającego w nich zakażonego moczu. Prócz tego płyn odkażający dostaje się czasami przez niedomknięte ujście moczowodu z pęcherza do górnych dróg moczowych i je odkaża. Jeżeli gorączka oraz bóle nie ustępują i mocz wciąż zawiera dużo białych krwinek, wtenczas należy niezwłocznie założyć cewnik moczowodowy na stałe, by ułatwić w ten sposób opróżnianie się miedniczki z zalegającego w niej zakażonego moczu. Cewnik o świetle dość szerokim pozostawia się na 7-10 dni i przezeń przepłukuje się codzień drogi moczowe płynami odkażającymi. wprowadzając je pod niewielkim ciśnieniem, by nie wtłaczać bakterii do cewek moczowych. Jeżeli następuje wyraźna poprawa, lecz z usunięciem cewnika sprawa pogarsza się ponownie, to we wczesnym okresie ciąży należy zastosować nefrostomię, która pozwoli utrzymać ciążę do końca, w okresie zaś późnym stosować to samo leczenie nadaj aż do porodu. [patrz też: stomatolog Warszawa, stomatologia katowice, dentysta Białystok ]