ZAPALENIE MIEDNICZEK NERKOWYCH W CIĄŻY (PYELITIS GRAVIDARUM)

Poza tym w okresie przedrzucawkowym i rzucawkowym stosuje się leczenie takie samo jak w mocznicy drgawkowej. Jeżeli po rozwiązaniu ciąży napady powtarzają się, poleca się domięśniowe wstrzykiwanie 30 ml siarczanu magnezowego (magnesium suliuricum), w razie potrzeby co 6-8 godzin. Ostatnio pojawiają się . doniesienia o skuteczności w okresie przedrzucawkowym i rzucawkowym blokady nowokainowej zwoju gwiaździstego lub dolnego zwoju szyjnego nerwu współczulnego z blokadą od 6 do 12 kręgu piersiowego. Blokada nowokainowa zwoju gwiaździstego oraz dolnego szyjnego, zastosowana w okresie przedrzucawkowym. znosi kurcz naczyń mózgu, usuwa natychmiast bóle i zawroty głowy oraz zaburzenia wzrokowe, jednocześnie z tym nieraz obniża na pewien czas nadciśnienie tętnicze. W okresie rzucawkowym tego działania nie uzyskuje się. Natomiast blokada nowokainowa na poziomie od 6 do 12 kręgu piersiowego znosząc kurcz naczyń nerkowych obniża nadciśnienie tętnicze, działa moczopędnie i usuwa drgawki. Toteż poleca się kojarzyć obydwie blokady. Na karmienie oseska mlekiem matczynym nie należy zezwalać w przypadkach dużych obrzęków oraz nadciśnienia tętniczego nie ustępujących z usunięciem ciąży, Przeciwwskazanie stanowi także wyczerpanie matki.
Przyczyny i wywód chorobowy. Zapalenie miedniczek nerkowych wikła ciążę dość często, zależnie od kilku czynników. Jak wiadomo, macica ciężarna pochyla się najczęściej w prawo (dextroversiouteri) a prawy jej brzeg przesuwa się ku tyłowi (dextrotorsio uteri) wskutek obrotu całego narządu dookoła osi pionowej. Zmiany te łatwo wiodą do ucisku prawego moczowodu; który przebiega w miednicy już: W warunkach zwykłych w odległości 1,5 cm od brzegu macicy, Rzadziej ulega uciskowi lewy moczowód. Ponieważ prąd moczu w moczowodach odbywa się pod niewielkim ciśnieniem, przeto nieznaczny już ucisk moczowodu zwężający jego światło zwalnia prąd moczu i wywołuje powyżej zwężenia rozszerzenie moczowodu z następowym wodonerczem. Wskutek tych zmian zjadliwość bakterii docierających do miedniczki nerkowej wzrasta tak, iż mogą one wywołać jej zapalenie. Są to najczęściej pałeczki okrężnicy. Zdaniem jednych bakterie te dostają się do miedniczki nerkowej z przewodu pokarmowego poprzez drogi chłonne lub częściej przez krew. Sprzyja temu rozmnażanie się bakterii w okrężnicy wskutek częstego u ciężarnych zalegania kału w j elicie grubym, w przypadkach zaś zatrucia ciążowego także wskutek zwiotczenia okrężnicy i zwątlenia moczowodu z następowym jego rozszerzeniem. Zakażeniu ulega częściej prawa miedniczka, gdyż naczynia chłonne okrężnicy wstępującej i prawej nerki mają ścisłe połączenia. [hasła pokrewne: dentysta bydgoszcz, Dentysta Gdańsk, dentysta Kraków ]